Tarinan naisille yinjoogatutustumistunteja tarjolla!

Tervetuloa tutustumaan kehoa avaavaan ja rentouttavaan yinjoogaan tammikuussa 2020

TARINAN NAISGOLFAAJIEN YINJOOGA-TUTUSTUMISTUNNEILLE

Milloin:

Tiistaina 7.1.2020 klo 8:00-9:00
Tiistaina 7.1.2020 klo 18:15-19:15
Torstaina 9.1.2020 klo 15:45-16:45
Tiistaina 14.1.2020 klo 8:00-9:00
Tiistaina 14.1.2020 klo 18:15-19:15
Torstaina 16.1.2020 klo 15:45-16:45

Missä:           Tulliportinkatu 19, Kuopio (Kuopion Astangajoogasali)
Hinta:           13 eur / kerta tai 25 eur / kaksi kertaa
Ohjaaja:       Hanna Kumpulainen, T:mi Hiljainen Mieli, jooga-opettaja (RYT-200, flow-, hatha- ja yinjoogaopettaja)

Ilmoittautuminen:
Yhdelle tunnille mahtuu yhteensä 15 henkilöä. Tunti järjestetään, mikäli osallistujia on vähintään kahdeksan henkilöä. Voit osallistua yhdelle tai useammalle tunnille.Voit kysyä lisätietoja sekä ilmoittautua tunneille sähköpostitse hannam.kumpulainen@gmail.com viimeistään 8.12.2019 mennessä. Tämän jälkeen ilmoittautuminen tutustumistunneille avataan myös muille, kuin Tarinan naisgolffareille. Tuntien toteutuminen vahvistetaan viimeistään pe 3.1.2020.

Miksi?

Liikkuvuus on tärkeää golfissa
Golfaajan, samoin kuin melkeinpä kenen tahansa istumatyöläisen yleisin ongelma kehossa ovat erilaiset alaselkäoireet, lantion alueen jäykkyys ja erilaisen hartiaseudun ongelmat. Golf rasittaa kehoa toispuoleisesti ja lyönnissä selkärankaan kohdistuu erittäin suuri voima. Mikäli keskivartalon tuki ei ole riittävä ja lonkkanivelet riittävän liikkuvat, lannerankaan tulee rotaatiota usein myös lannerangan alueelle.Jotta sekä tekniikkavirheiltä, että loukkaantumisilta ja vammoilta vältytään, kehon tulee olla riittävän vahva ja liikkuva. Kireät lihakset, fasciat sekä nivelten alentuneet liikeradat voivat aiheuttaa häiriöitä kehon fasciakalvojen ketjuun, jolloin lyönnin voima lähtee ainoastaan ylävartalosta koko kehon sijaan.

Mitä on yinjooga?
Yinjooga on staattinen joogatyyli, jossa lihaksien sijaan keskitytään kehon fasciakalvoihin ja sidekudoksiin. Kyseessä on kaikille sopiva ja erittäin tarpeellinen ja hyödyllinen harjoitusmuoto, joka edistää fasciakalvojen ja sidekudosalueiden aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia sekä parantaa nivelten liikkuvuutta.

Yinjooga on ns. kylmäharjoitus, jossa lihaksia ei lämmitetä ennen harjoitusta. Asennoissa viivytään kerrallaan useiden minuuttien ajan, lihasvoimaa käyttämättä. Kun asennoissa viivytään riittävän pitkään, keho alkaa vähän kerrallaan antamaan myötä avaukselle. Yinjoogassa lihakset pyritään pitämään mahdollisimman rentoina, jolloin asentojen vaikutukset pääsevät kehon syvempiin kudoksiin: sidekudoksiin, nivelten alueelle ja kehon fascia-verkostoon. Kyseessä ei siis ole lihasten syvävenyttely, koska lihasten annetaan levätä.

Yinjoogaharjoituksella on myös mieltä ja hermostoa rauhoittava vaikutus, sillä kun keho malttaa asettua aloilleen, myös mieli lähtee päästämään vähän kerrallaan irti vaatimuksista, stressistä ja kiireestä.

Golf pelinä on hyvin suorituskeskeistä ja ponnistelua vaativaa. Joogaharjoitus on vapaa suorituksesta, liikkeet tehdään omaa kehoa ja sen päivän tuntemusta kuunnellen. Yinjoogan asentojen harjoittaminen aktivoi parasympaattista hermostoa ja siten laskee stressihormonien määrää kehossa. Tietoinen hengitys liikkeiden tahdissa ja oikean hengitystekniikan omaksuminen voi auttaa myös golfissa: jooga rauhoittaa mieltä ja voi parantaa keskittymistä myös pelikentällä.

Mitkä fasciakalvot?
Fasciakalvot eli lihaskalvot muodostavat lihasten päälle suojakerroksen, joka muodostaa verkostomaisen rakenteen kaikkialla kehossa. Fascia ympäröi ja peittää lihakset sekä kulkee myös lihasten ja muiden kudosten sisällä. Kunnossa ollessaan fasciat ovat kuin kimmoisa ja notkea verkko, joka antaa lihasten toimia kunnolla ja tehokkaasti.

Kireät faskiat puolestaan ovat tiukkoja ja jähmeitä, mikä voi johtaa erilaisiin venähdyksiin, revähdyksiin, jännityksiin ja paineen tunteeseen lihaksissa. Kireiden faskioiden on todettu olevan yhteydessä myös kehon asentoon liittyviin ongelmiin ja alaselkäkipuihin. Toisaalta, mitä vanhemmaksi tulemme, sitä enemmän sidekudoksemme kuivuu, mikä taas vetää niveliä kasaan.

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tageja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>