11.04.2018 [15:28]

Golfkentät hiekoitetaan keväisin hangen päälle. Hiekoituksella saadaan samalla kertaa kaksi kenttää parantavaa tulosta. Lumen päälle levitetty hiekka sulattaa lumen nopeammin. Toisaalta samalla saadaan levitettyä hiekan seassa kalkkia väylille. Hiekan tarkoitus on lisätä kasvukerroksen ilmavuutta ja samalla sateen aikana hiekka tasaa lyönneistä syntyviä kuoppia kentältä.

Miten ja milloin hiekoitus tulisi tehdä - on aina valintakysymys. Eri mallit soveltuvat eri olosuhteisiin. Tästä syystä eri puolella Suomea on hiukan erilaisia käytäntöjä ja tässä niistä pari esimerkkiä.

Case Santa Claus Golf Rovaniemi

Facebook kuvakaappaus Santa Claus Golfista:

Rovaniemellä hiekoitetaan jo väyliä. Ensin ajetaan väylät tampparilla ja sitten pikkukoneella, joka pysyy lumen pinnalla, levitetään hiekkaa väylille. Ihan näppärä keino silloin, kun tiukkaan tampattu väylä kestää ja ajamista ei ole paljon. .

Jos kaksi viikkoa sitten olisi aloitettu, kesäkuun toisella viikolla oltaisiin jo valmiita ?

Hyvältä kuullostava idea, mutta Tarinassa tuohon toimintamalliin liittyy pari haastetta.

Hiekka – kalkkiseosta levitetään keväällä 500 tonnia. Yhteen pikkukoneen kuormaan mahtuu n. 200 litraa eli n 300 kiloa. 500tn => 500000kg/300kg, joten siitä syntyisi 1666 ajokertaa. Kun pisimmät reissut ajellaan Uuden Tarinan perälle, koska hiekka-kalkkiseos sekoitetaan kaivinkoneella parkkipaikalla asfaltin päällä, niin saisihan siinä tovin ajella.

Jos yksi kuorma matkoineen kestäisi keskimäärin viisitoista minuuttia, niin ajot kestäisi 416 tuntia eli 10,4 viikkoa. Jos huhtikuun alussa olis ajot aloitettu, niin kesäkuun toisella viikolla oltaisiin jo valmiita.

Miten Tarina hiekottaa?

Tarinassa 500 tonnin hiekka/kalkkiseokset ajetaan isolla kärryllä (6 tn) ja traktorilla (urakoitsija J. Koponen). Isollakin kärryllä levitys on 84 kuormallista, joka vie käytännössä 4-5 työpäivää. (Kuva rangen hiekoituksesta 7.4.2017)

 

Nyt vaan lunta on niin paljon, että kone ei vielä kulje hangessa. Koska routaa ei ole, sulan maan vuoksi kovin paljon ei kärsi kaaputtaa pyöriä, että väylien pinnat ei hajoa. Kaikesta huolimatta sekin riski on olemassa joka tapauksessa.

Tampparilla on ajettu uria jo valmiiksi, joten kun parkkipaikka saadaan vielä kokonaan sulatettua ja hiekat sekoitettua, niin ensi viikolla päästään hommiin.

Terveisin Osmo Ruuska, toimitusjohtaja

Katso Rovaniemen video täältä:

https://www.facebook.com/SantaClausGolf/videos/1873487485994787/